sunnuntai 2. joulukuuta 2012

JOULUKALENTERIN LUUKKU 2




Tänään joulukalenterissa kerron vähän mitä muuta olen harrastanut ratsastuksen lisäksi. Aloitin ratsastuksen kun olin kuusivuotias, silloin me käytiin kerran viikossa ratsastamassa ja se ei ollut mitään verrattuna tähän hetkeen. Käytiin vaan kerran viikossa köpsyttelemässä ratsastuskoulussa, silloin se tuntu raskaalta ja ihan riittävältä mutta tähän hetkeen verrattuna se ei ollut mitään :D
Ennen hevosia minullakin oli vielä aikaa tehdä kaikkea ja käydä vaikka missä harrastuksissa, kun hevoset tuli kaikki muut jäi pois ja keskityn nyt täysillä vaan ratsastukseen. Silloin kun olin vielä vähän pienempi harrastin balettia, kilpauintia, telinevoimistelua ja joogaa.



Balettia en harrastanut kauaa, meidän ryhmä oli vähän hajanainen ja vaikka Tiia oli samassa baletissa niin ei se jotenkin innostanut. En muista siitä ajasta melkein yhtään mutta oltiin silloin vielä niin pieniä että eihän se mitään oikeaa balettia ollut, enemmänkin vaan tansittiin ja oli meillä muistaakseni yksi esityskin. Harrastettiin balettia ehkä yksi vuosi ja sitten lopetettiin... Nyt jos vaan aika riittäisi ja jos olisin jatkanut balettia pari vuotta se tuntuisi kivalta ajatukselta, olen aina tykännyt tanssia ja baletti on jotenkin arvokas ja hieno laji. Olen aina halunnut osata tanssia oikeilla kärkitossuilla, mutta siihen ei ole ollut mahdollisuutta. Ehkä vielä joskus saan kokeilla jonkun kaverin kärkitossuja...


Uinnin harrastus oli suoraan sanottuna kauhea kokemus :D No ei, oli se kivaa kun meidän nykyinenkin hyvä kaveri oli samassa ryhmässä meidän kanssa. Muistan vaan uinnista sen että samassa ryhmässä oli myös yksi vähän erikoinen tyttö joka ei varmaan oikein tykännyt meistä... Nyt kun ajattelen asiaa se tuntuu naurattavalta mutta kun oltiin pieniä asia tuntui kauhealta, Lopetettiin uinti kyllä muistakin syistä mutta suurin syy siihen varmaan oli tämä tyttö joka meinasi silloin "hukuttaa" meidät :D En muista mistä kaikki alko mutta sen muistan että hukuttamisella tarkoitettiin kun uitiin ja jos tämä tyttö oli meidän perässä se otti jalsta kiinni ja ei päästänyt menemään eteenpäin. En muista tarkasti oliko asia oikeasti näin mutta lopetettiin uinti huonon ryhmän takia ja ei se silloin jotenkin tuntunut minulle edes oikealta lajilta.

On uinnista ollut hyötyäkin, se on auttanut kun osasin uida jo niin nuorena, melkein paremmin mitä nykyään. Vesi on tullut tutuksi ja olen oppinut paljon eri uinti tyylejä ja ihan nykypäivnäkin kun meillä on koulu uintia opettaja kehuu tyyliäni ja tapaa uida :)


Telinevoimistelu on aina ollut melkein lempi liikuntaa koulussa ja vapaa-ajalla. Harrastin sitäkin pienenä, se oli tosi kivaa mutta ryhmä oli taas huono ja opettajat ei saannu pidettyä ryhmää kurissa :D Tehtiin kuitenkin kaikkea kivaa ja opin tekemään kaikkea tarpeellisia temppuja ja juttuja joita tarvitaan vieläkin meidän koululiikassa...

Kun meinasin hakea kaksi vuotta sitten liikunta luokalle ylä-asteella ja meillä olisi ollut haut joissa tehtiin erilaisia liikunta juttuja, yksi ja suurin piste osa-alue oli telinevoimistelu. Silloin kun harjoiteltiin telinevoimistelu liikkeitä ja erilaisia näyttöjä olin kiitollinen että sitäkin tuli harrastettua yksi kausi pienenä... Kuitenkin liikka luokalle haku kaatui kun edellisenä päivänä ennen testejä lähettiin Tiian kanssa maastoon ja siinä murtui sitten jalka, kyllä harmitti mutta nyt kun ajttelen asiaa olisin halunnut ehdottomasti mieluummin tähän nykyiseen kouluun missä olen nytkin...



Joogasta varmaan monelle tulee mieleen kaikki ukkelit jotka leijuu ilmassa ja meditoi :D Niin minäkin luulin ennenkun alotin joogaamisen. Jooga oli ihan täydellinen harrastus ratssatuksen ohelle, se oli enimmäkseen venyttelyä, jumppaa ja kehon hallinan harjoittelua. Kävin joogaamassa kerran viikossa, ensin kävin lastenjoogassa ja sitten se lopetettiin niin tänne perustettiin ratsastajien jooga, siellä oli meidän tuttuja tallilta ja tehtiin kaikkia ratsastajille suunnattuja ja ratsastusta parantavia harjoituksia ja juttuja. Valitettavsti jooga kurssit loppui ja meillä ei ollut enää aikaa käydä niissä... Suosittelen kaikille joilla on mahdollisuus mennä jooga kursille niin kokeilla tätä lajia. Siitä oli oikeatsi apua ja huomasi kuinka vertyi.

Ratsastus on aika kuluttava ja haastava laji keholle, sen takia kaikkien pitäisi muistaa tehdä muutakin liikuntaa monipuolisesti ja venytellä mahdollisimman usein. Kun ratsastan yleensä 5-7 kertaa viikossa se tuntuu jo lihaksissa ja selässä, kuitenkin vasta painoksi koulussa minulle on kaksi kertaa viikossa 2 tuntia liikuntaa. Kotona teen yleensä pari kertaa viikossa lihastreeniä puhelimessa olevalla treeni ohjelmalla. Viikonloppusin tulee yleensä käytyä lenkillä tai tehtyä muuta ruummilista työtä, yritän myös venytellä pari kertaa viikossa. Yleensä iltaisin otan puhelimen tai luen kokeeseen, menen lattialle ja venyttelen jalat kunnolla...

Kun on itsekkin hyvässä kunnossa ratsastus sujuu paljon paremmin ja helpommin, meillä ratsastajilla on yleensä hyvä tasapaino ja kehonhallinta joka näkyy liikunnassa ja huomaan itsekkin kuinka joskus tasapainoilut on ihan helppoja minulle mutta kavereille ne on tosi hankalia. Moni luulee että ratsastuksessa on  kyse vaan hevosesta ja sen hyvin voinnista, kuitenkin ratssatajan kunto ja psyykkinen hyvinvointi vaikuttaa lähes yhtä paljon miten hevosen ja ratssatajan yhteistyö sujuu.

Valitettavsti enää minulla ei ole aikaa harrastaa mitään kunnon lajia säännöllisesti, hevoset vie kaiken ajan... Olisi kyllä kiva tehdä jotain muutakin, olen aina halunnut harrastaa jotain itsepuolustus lajia :D

Mitä mieltä olitte tämän päivän joulukalenterista? Ja mitä muuta te olette harrastaneet/harrastatte ratsastuksen lisäksi? :)

50 kommenttia:

  1. Tää oli ihan kiva 2 luukuksi :) mä oon harrastanut jalkapalloa ja tanssia mut nekin oon lopettanu kun alotin ratsastuksen..ratsastus vie multa ihan koko vapaa-ajan ehkä pari päivää minulle jää viikossa kavereille..muut päivät vietänkin sitten tallilla.

    VastaaPoista
  2. Mä oon harrastanu uintii, telinevoimisteluu, tennistä ja lopetin senkin keväällä. Ja kaikkien noidennlajien rinnalla on kulkenut ratsastus. Istuin ekan kerran satulassa 2vuotiaana, mutta vieläkään ei ole omaa ponia vaan hoitsun merrkin sain just että kohta mullakin tulee tutuksi toi usein tunneilla käyminen.

    VastaaPoista
  3. Kiva "luukku"!

    Itse OLEN harrastanut sählyä, tanssia, 4H'ta ja jtn kerhoja. Nyt harrastan ratsastusta ja partiota.

    VastaaPoista
  4. Ite oon harrastanu askartelukerhoo, uintii, partioo ja paljon muita. Täl hetkel ratsastuksen kans samaa-aikaa harrastan kokkikerhoa :)



    ~ poniesaremylovee.blogspot.fi ~

    VastaaPoista
  5. Mikä iPhonen treeniohjelman nimi on :)? Kiva luukku!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sen nimi on vaan TREENI :) tosi hyvä ohjelma ja kyllä tuntee sen ohjelman jälkeen kuntoilleen, jalat on kun ois juossu maratoonin ja vatsalihakset ihan tulessa :DD

      Poista
    2. ootko ladannu sen vai oliko se jo puhelimessa itessää ? :)

      Poista
  6. Tanssia ja jalkapalloa ratsastuksen lisäksi

    VastaaPoista
  7. tää oli tosi kiva luukku! mä harrastan ratsastuksen lisäks viulun ja pianon soittoa :)

    VastaaPoista
  8. Kiva luukku! Milloin tulee jatkoa videolle?? Se oli niin parasXD Olen ENNEN harrastanut sählyä,musiikkikerhoa, 4h-kerhoa, balettia, askartelukerhoa ja kaikkea muuta sellaista;) Nykyään käyn ratsastustunneilla ja soitan pianoa(Käyn siis pianotunnilla).Ja muutenkin sitten kaikkea liikuntaa, esim. käyn lenkillä. Sori näin pitkä vastaus;)

    VastaaPoista
  9. moi! harrastan ratsastuksen lisäksi kokki kerhoa ja valokuvaamista mutta enimmäkseen aikaa menee kun hoitelen omaa heppaa kallea jonka rotu on irlannincob eli tinker mutta valokuvailen joka päivä. ratsastan viikkoon 5 krt. onpa välillä rankkaa!! hyvää jatkoa pinja!! ps. terveisiä tiialle ja sinille!!! ps. mikä lillissä on parasta. mun ponissa parasta on luonne kärsivällisyys ja muutenkin kunto ja hera silmät!!!

    VastaaPoista
  10. Kiva luukku oli kyllä!♥ Ihan ekana 3-4 vuotiaana harrastin musiikkileikkikoulua kaverini Maijun kanssa ja olihan siellä 10 muutakin tyttöä & poikaa mukana (: Sitten 4-vuotiaana aloitin voimistelun ja olen harrastanut sitä tähän asti ja olen kohta 13-vuotias, kertaakaan en ole lopettanut, vaan putkeen olen harrastanut. Olen myös harrastanut 9-11 vuotiaana kuoroa, puuhakerhoa, 4H-kerhoa ja sellaisia. Sitten 2012 vuoden syksyllä ollessani 12-vuotias aloitin ratsastuksen. Sekä voimistelussa olen nyt ryhmässä 13-14 vuotiaiden mixdance, koska olen kohta 13-vuotias (helmikuun 20.päivä!!♥) !! (:

    VastaaPoista
  11. tosi kiva postaus(: itsekkin harrastin pienempänä vaikka mitä, mutta ratsastus on vienyt suurimman osan ajasta joten enään muille harrastuksille ei ole aikaa...

    VastaaPoista
  12. Pienenä oli mullakin hurjana harrastuksia, hiihdin kilpaa ja yleisurheilin leikkimielisesti, liikuntakerhoa, soitin pianoa, partiota kävin pari vuotta, 4H, hiphoppia ja discotanssia.....
    Nykyään onkin sitten vain hevoset :D Zumbaan kylläkin meinasin kevätkaudeksi ryhtyä!

    VastaaPoista
  13. voitko laittaa sen puhelimessa olevan lihaskuntojutun tänne?:D haluisin kokeilla:)

    VastaaPoista
  14. Oon harrastanut ennen ratsastusta teline voimistelua, balettia, uintia, kahta eri tanssia, jumppaa ja pianonsoittoa. Tuli kouroakin kokeiltua. Nyt mulla ei oo enään aikaa millekkään muulle kuin ratsastukselle. Vaikka mulla ei ole omaa heppaa mutta käyn hoitamassa uyhtä heppaa. Koulukin käy kovilla kun tallilla aikaa kuluu. Kiva postaus oli! :)

    VastaaPoista
  15. tällähetkellä en harrasta mitään, en edes ratsastusta koska ei ole varaa :(
    oon harrastanut 4H-kerhoa, kokkikerhoa, tyttökerhoa, soittanu pianoa ja kitaraa, ja tietenki ratsastusta ennen vanhempien eroa.

    VastaaPoista
  16. Kiva postaus :)
    En harrasta ratsastusta, mutta se olisi kivaa ja hevoset on ihanii <3 Mut joo.. Harrastan balettia ( kärkkäreil ollaan jo :) ) , akrobatiaa, ja Huilun soittoa. Noi kaikki on tosi kivoi harrastuksii, suosittelen! Mut ratsastus ois varmaan parasta :D
    Ai ja viime vuonna lopetin karaten. Harrastin sitä n.5 vuotta. (nyt oon 12) Oli tosi kiva itsepuolustus harrastus, mut vaihtu ope joka oli :(
    Siinä tulee hyvä kunto, suosittelen :D

    VastaaPoista
  17. Mikä oli se kännykkäjuttu jolla näkee minkälaisen maastolenkin on hevosella tehny yms? :'DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sen ohjelman nimi on SportsTracker :)

      Poista
  18. oon harrastanut partiota, telinevoimistelua, pianonsoittoa ja olin jossakin "bändikerhossa":Dd Nyt harrastan ratsastusta ja cheerleadingia:)♥

    VastaaPoista
  19. Mä harrastan ratsastuksen lisäksi yleisurheilua... Kannattaa kokeilla jos on mahdollista!

    VastaaPoista
  20. Ihana postaus haluisitko käydä kattoo miun blogin kun mie oon liittynyt siun blogin lukijaks.. :)))) marvinjatintin.blogspot.fi

    VastaaPoista
  21. mä harrastin kilpajuoksemisesta koko iän kunnes 2007, se traaginen päivä jollain hevosen selästä lensin ja polvilumpio murtui.. ja toisiaan pari päivää tuon jälkene olisi ollut tarkotus lähteä ruotsiin juoksemaan, suomen edustajana mun ikäisistä..

    VastaaPoista
  22. Ratsastuksen lisäksi harrastan partioo :D

    VastaaPoista
  23. Mun mielestä on ihanaa lukea sun blogia, ja niin myös tiian ja voiton blogia <3 oon vähä kade, kun teillä on omat hevoset... :D Hevosen omistaminen on varmaan ihanaa <3 Uskon sen... :)

    VastaaPoista
  24. Ratsastusta uimahyppyjä taitoluisteluaen muista enempää

    VastaaPoista
  25. Harrastan tietenkin ratsastusta, tanssia ja pientä lenkkeilyä! :) Ja muuten hieno ulko asu!!!!!!!!

    VastaaPoista
  26. kiva postaus :) ja aivan ihana ulkoasu!! :D vaisinki banneri, äi että! :)

    VastaaPoista
  27. Kiva postaus :) Oma koneeni ei nyt jotenki loydä kakkos luukkua :D
    Itse kilpaurheilen ratsastuksen lisäksi(ei tosiaankaan hyvä yhdistelmä)

    VastaaPoista
  28. ihana uus ulkoasu!! :)tosi talvinen <3

    VastaaPoista
  29. Harrastan ratsastusta, näyttelyä, hiihtoa ja laskettelua. olen harrastanu balettia joskus 5-vuotiaana :D ihana banneri

    VastaaPoista
  30. Mä harrastan ratsastusta ja laskettelua mutta vapaa-ajalla tykkään juosta ja kuvailla :) Ennen harrastin muistaakseni uintia ja jotain tanssia? Muuten hieno ulkoasu ja banneri! :)

    VastaaPoista
  31. toi uus ulkoasu on niiiiiin ihana<33 ja ne kuvat siin bannerissa, aww

    VastaaPoista
  32. Kiva luukku ja ihana ulkoasu!:)

    Minun harrastuksiin kuuluu ratsastuksen lisäksi: Sirkus,Piloxing(tai miten nyt kirjotetaankaan:D), Haitarin soitto ja Jalkapallo:)

    VastaaPoista
  33. koris ja ratsastus<3

    VastaaPoista
  34. Tosi kiva idea tehdä tällainen!

    Itse en harrasta ohjatusti mitään ratsastuksen lisäksi, mutta vapaa-ajalla olen paljon ulkona ja liikun. Lisäksi pyrin venyttelemään joka päivä, mitä teen nytkin samalla :) Ainiin ja koulussa mulla on kaikki mahdolliset liikunnan valinnaiset niin tulee siinäkin liikuttua :))

    VastaaPoista
  35. Näin sut ja siskos + kaverit? eile matkuksessa muute:D ite asun mikkelissä ja sit olin vaa sillee et hei tolla on se hieno blogi!:)
    Sitten asiaan, ite harrastan juoksua ja agilityä ratsastuksen lisäksi:)

    VastaaPoista
  36. kiva tää 2.luukku :) ja itte harrastan lumilautailua, pianonsoittoa ja tietysti ratsastusta, mutta nyt kun on oma poni niin alkaa tuntua siltä ettei millekkään muulle jää aikaa niinkuin itsekin kerroit postauksessa!

    VastaaPoista
  37. Onko Tiia sun sisko?O.o Ja tosi kiva postaus oli!:) ite harrastan valokuvausta heppojen lisäks(: teamjamess.blogspot.com

    VastaaPoista
  38. Kiva postaus :DD <33 Ja mäkin harrastan ratsastusta <3
    Love it!!

    VastaaPoista
  39. Ja unohin laittaa mun blogin :DD
    http://dancingwithsnowflakes.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  40. Mä ´harrastan ratsastusta ja oon harrastanu sirkusta, kävin yhdellä tanssi- ja balettitunnilla:), olin uimakoulussa, soitin nokkahuilua mut mikään ei oo se mun juttu paitsi ratsastus<3

    VastaaPoista
  41. Hieno tää uus ulkoasu, ja mä harrastan ratsastuksen lisäks kans telinevoimistelua, tanssia ja sulkapalloo

    VastaaPoista
  42. Mä oon harrastanu ratsastuksen lisäks jumppaa pienenä, jääkiekkoo ja koripalloo ainakin en muista nyt nopeesti mietiitynä mitä oon harrastanu pienempänä. :)

    VastaaPoista
  43. Mä harrastan muodostelmaluistelua ja sitä on 6x viikossa. Muuten kävisin enemmän tallillaki mut luistelu vie tosi pal aikaa nii ei onnistu :/ Jooga vois kylläviel mahtuu johonki väliin :D Meil on muute luistelun ohel balettii, se on SUPER TYLSÄÄ!

    VastaaPoista
  44. onko sulla noin paljo ollu ennen harsastuksia.Mulla ei ookko ratsastus ja lilli on söpö<<<<<3

    VastaaPoista
  45. mulla on vuokraponi jota kerran viikossa ratsastan ja sit käyn ratsastuskoulussa kerran viikossa tunneilla eli yhteensä 2 kertaa viikossa. Lisäks mul on baletti ja jazz molemmat 2 kertaa viikossa,Baletissa meil on kärkitossut :) Kesällä harrastan golffia, harrastin sulkapalloa ja pianon soittoa mut lopetin ne. Ens kesänä alotan valmennusryhmässä eli ratsastusta saattaa olla 3 kertaa viikossa. Sun blogi on tosi kiva ja vaikutat itsekkin mukavalta tyypiltä :) Voisit tehdä jonkun videopostauksen täs mun blogi wiltsu.blogspot.com

    VastaaPoista

Kiitos kaikille aktiivisille kommentoijille! Jos odotat vastausta, laitathan sen uusimpaan postaukseen kommentilla.